De real-life actieradius van de Nissan LEAF is circa 160km. (Voor ons. Wij rijden rustig). We nemen de tijd voor de rit, maar we gaan de actieradius strekken d.m.v.:
- Rustig en anticiperend rijden (spreekt voor zich);
- Geen Airco of andere accessoires aan (echter wel veiligheid voorop, wèl muziek natuurlijk!);
- Geen snelheden boven de 80 km/h (dus geen snelweg);
- Tussentijds laden (zie hieronder).
De Nissan LEAF is in 10 à 12 uur vol, bij normaal laden (10 ampère). Dat kan dus prima “door de nacht heen”. Maar als je nou overdag ook nog tussentijds kan bijladen, zou dat dan wat opleveren? 1 uur laden levert zo’n 15 km op. Vorig jaar hebben we de volgende dagindeling toegepast om onze dagelijkse actieradius te verlengen, en dat werkte goed:
07:00-09:00 | opstaan, ontbijten, inpakken, wegwezen; |
09:00-11:00 | 100 km rijden tot aan dorp of stad met enige faciliteiten (resteert 60 km); |
11:00-11:30 | stroom zoeken / vragen / vinden / aansluiten; |
11:30-14:30 | terwijl de auto 40 km bijlaadt, boodschappen doen, bloggen, genieten van dorp of stad, (uitgebreid) lunchen; |
14:30-16:30 | 40 + 60 = 100 km rijden; |
16:30-17:30 | slaapplaats en stroom zoeken / vragen / vinden / aansluiten; |
17:30… | relaxen, zwemmen, bloggen, genieten etc. (eenvoudig) diner, geen boodschappen meer nodig; |
22:00 | naar bed. |
In deze “modus” halen we zo’n 200km per dag. Bretagne halen we dus makkelijk. Maar wat kan er allemaal tegenzitten?
- Moeilijk stroom vinden / moeilijk slaapplaats vinden;
- Na bepaalde afstand is er geen dorp of stad;
- Wegomleggingen die kilometers vreten;
Al met al zullen we zo’n 30 keer op zoek zijn naar een stopcontact…! Lukt het ‘s-avonds niet, dan zijn we de volgende dag “kwijt”. Daarom beginnen we om 16:00 met zoeken naar een slaapplek + laadbron. Wat we ook gaan doen is vooruit bellen naar de campings/hotels om te informeren of er plaats is en stroom is.